Zgodnie z ustawą o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego Deweloper zawiera umowę o prowadzenie Mieszkaniowego Rachunku Powierniczego.
W trosce o bezpieczeństwo Nabywców wpłacane środki trafiają na Indywidualny Rachunek Powierniczy.
Bank prowadzący Rachunek ma obowiązek kontroli kolejnych etapów Przedsięwzięcia Deweloperskiego. Inspektor wyznaczony z ramienia banku na podstawie wpisów Kierownika Budowy w Dzienniku Budowy potwierdza wykonanie robót budowlanych.
Po zakończeniu danego etapu określonego w harmonogramie część środków, odpowiadająca stopniowi zaawansowania prac zwalniana jest z Rachunku Powierniczego na Rachunek Bieżący Dewelopera. Dopiero w tym momencie Deweloper ma możliwość wystawienia faktury.
Istotne jest, iż wystawione faktury nie dotyczą konkretnej raty, a odpowiadają wartości środków uwolnionych na Rachunek Bieżący. Zafakturowana kwota może być więc niższa niż kwota wpłaty na Rachunek Powierniczy.
Ostatecznie, po wszystkich zwolnieniach łączna kwota zafakturowana zrówna się z sumą wpłat na poczet zakupu nieruchomości.